Möte med Lina Wolff

Igår var jag på Linnéuniversitetet i Växjö för en av mina kursdagar på utbildningen i Kreativt skrivande. Det är jättekul att träffa de andra kursarna i min grupp. Vi är indelade i grupper och all kontakt med gruppen sker i övrigt via en lärplattform. Där lägger vi ut och kommenterar varandras texter. Gruppen har också en gemensam handledare, Oline Stig. Hon har helt nyligen kommit ut med novellsamlingen Hägring.

Jag tycker att kursen är bra och lärorik men jag tycker samtidigt att det är tråkigt att den är på distans. Kontakten sker via lärplattformen och jag tycker så mycket mer om att träffas i verkliga världen. Det blir en helt annan gemenskap då och man lär känna varandra snabbare. Men eftersom det inte fanns någon liknande kurs på halvfart närmare mig så fick det bli så här. Och som sagt jag är nöjd med kursens innehåll.

Igår var Lina Wolff på författarbesök. Hon berättade om hur hon fann litteraturen, vilken litteratur som har påverkat henne mest i det egna skrivandet och om de böcker hon har skrivit. Det var intressant att höra hennes litteraturupplevelser, det var många författare och böcker som var nya för mig. Så jag fick tips på för mig ny litteratur och jag ska absolut försöka få tag på flera av de böcker hon berättade om.

Lina Wolff kommer ju från Hörby och därför är Victoria Benedictsson en författare som är svår att undgå. ”Hos oss ville inte flickorna bli Lucia, de ville istället spela Victoria” berättade Lina, apropå att man varje år sätter upp ett spel om Victoria Benedictsson i Hörby. Det är framförallt Victoria Benedictssons dagböcker som Lina inspireras av. Just Victoria Benedictsson har jag läst när jag pluggade litteraturvetenskap för många år sedan. Har för mig att jag skrev en kortare uppsats om hennes roman Pengar. Jag gillar också Victoria.

Lina Wolff har bott i Madrid, varit gift med en spansk man, och det var i Madrid hon gick på skrivarkurs och började få sina första tankar på att ägna sig åt skrivandet. Det innebär också att det är spanskspråkiga författare som varit en stor inspiration. Bland andra Roberto Bolano, som skriver noveller och Juan Rulfo.

Lina berättade också att hon inte är den sortens författare som mycket noggrant planerar en roman innan den skrivs utan snarare har ett ”skrivromantiskt” förhållningssätt. Så här sa hon om tillkomsten av De polyglotta älskarna.

”Det var mycket förvirring i skrivprocessen. Jag behövde många sidor skrivna för att förstå vad det skulle handla om. Jag kör med ett kaotiskt lappsystem, har en lappklämma på väggen. Ibland behöver man en bulk att ta ifrån, som en bilkyrkogård av historier, och det  gäller att ha koll på vad som finns där. Jag tror att texten kommer till oss och att vi ska vänta, det kommer till oss när det är moget.”

En skrivhandbok som Lina Wolff tipsade om är Plotting and writing suspence fiction av Patricia Highsmith. Som sagt, nu har jag flera nya böcker att beställa.

Det här inlägget postades i Att skriva, Läsupplevelser, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *